Русский язык

Урок 23

Rus tili

Dars 23

Учёба

O’qish

1.  Слушаем, читаем

— А вы будете учиться дальше?

— Сейчас об этом трудно говорить. Мне надо выучить русский язык, найти работу, заработать денег, привезти свою семью.

— А потом?

— Потом я хочу работать инженером или переводчиком. Всегда можно найти работу.

— Ваш сын учится в школе?

— Да, мой сын учится в шестом классе. Он очень хорошо учится. Когда он окончит школу, он будет поступать в институт. Он хочет быть экономистом или математиком. Очень любит считать и решать задачи.

— Когда начинаются занятия?

— Каждый день он начинает учиться в восемь часов тридцать минут.

— Желаю ему удачи!


2.  Запоминаем

Желаю 

Желаю вам

Желаю удачи

Желаю счастья

Дальше

Трудно

Надо 

Найти 

Заработать 

Привезти

Зарплата 

Потом

Инженер

Переводчик

Учиться

Окончить 

Поступать 

Экономист 

Математик

Начинать

Считать

Решать 

Задача 

Думать

Мечтать

Писать

Читать 

Рассказывать 


3.  Учим грамматику


1)  Употребление глаголов несовершенного и совершенного вида для обозначения процесса и результата действия (учил → выучил)

Я долго ИСКАЛ работу. (ПРОЦЕСС — несовершенный вид глагола)

Сейчас я НАШЁЛ работу. (РЕЗУЛЬТАТ — совершенный вид глагола)

 

Мой сын весь вечер РЕШАЛ задачи. (ПРОЦЕСС)

Он РЕШИЛ 3 задачи. (РЕЗУЛЬТАТ)

 

ЗАПОМНИТЕ ГЛАГОЛЫ!

ПРОЦЕСС

(несовершенный вид)


РЕЗУЛЬТАТ (совершенный вид)


Искать

Найти

Учить

Выучить

Зарабатывать

Заработать

Смотреть

Посмотреть

Решать

Решить

Оканчивать

Окончить

Поступать

Поступить

Пить

Выпить

Начинать

Начать



1.Eshitamiz, о’qiymiz

— Siz  bundan keyin o’qiysizmi ?

—  Hozir bu haqida gapirish qiyin. Men rus tilini o’rganisnim, ish topishim, pul ishlab topishim, oilamni olib keleshim  kerak.


—  Keyin chi?

—  Keyin men muhandis, yoki tarjimon bo’lib ishlamoqchiman. Har doim ish toppish mumkin.

—  Sizning o’g’lingiz maktabda o’qiydimi ?

— Ha, mening o’g’lim maktabda o’qiydi . U  juda yahshi o’qiydi. U maktabni tugatsa, institutga o’qishga kiradi. U iqtisodchi   yoki  matematik  bo’lmoqchi. U sanash va misollar echishni juda yahshi ko’radi.

—  Mashg’ulotlar qachon boshlanadi?

—  U har kuni soat sakkizdan o’ttiz minut o’tganda o’qishni boshlaydi.

—   Unga  omad tilayman !


2.Eslabqolamiz

Tilayman

Sizga Tilayman

Omad  Tilayman

Baht Tilayman

Keyin

Qiyin

Kerak

Topish

Ishlab Topish

Olib kelish

Maosh

So’ng

Muhandis

Tarjimon

O’qish

Tugatish

Kirish

Iqtisodchi

Matematik

Boshlash

Sanash

Echish

Masala

O’ylash

Orzu qilish

Yozish

Oqish

Gapirib berish


3.Grammatikani o’rganamiz


 1) Jarayonni  vaharakatnatijasinibelgilash  uchunFellarning  vabolibotgan  vabolib   otmagan  turidanfoydalanish ( yodladiyodlabboldi)

Men ishni uzoq IZLADIM.(JARAYON — fe’lning  bo’lib o’tmagan turi)

Hozir men ishni TOPDIM.(NATIJASI  —   fe’lning  bo’lib o’ tgan   turi  )

 

 Mening o’g’lim butun kecha  masalalarni ECHDI.  (JARAYON)

 U 3ta  masalani ECHIB BO’LDI.    (NATIJASI)

 

 FE’LLARNI ESLAB QOLING!


JARAYON — fe’lning bo’lib o’tmagan turi


NATIJASI fe’lning bo’lib o’ tgan turi

 Izlash

Topib olish

Organish

Yodlab bolish

 Ishlab topish

Ishlab topish

Qarash

Korib bolish

Yechish

Yechib bolish

Tamomlash

Tugatib bolish

 Kirish

Kirib bolish

Ichish

Ichib bolish

Boshlash

Bosnlsb bolish



Задание 1
Выберите правильный ответ:
Мой старший сын уже давно _______ школу.
Вчера я долго _______ телевизор.
Я _______ три фильма и футбол.
Мой брат _______ много денег.
Он 3 года _______ в России.
Я два месяца _______ русский язык на курсах.
Я _______ русский язык и хорошо сдал экзамен.

2)  Предложный падеж существительных, личных и указательных местоимений в значении объекта мысли (о ком? о чём?) 

Думать, мечтать, говорить, рассказывать, писать, читать

 

О КОМ? О ЧЁМ? (предложный падеж)

 

О сыне, об отце, о жене, о маме, о дочери, о детях


Обо мне, о тебе, о нём, о ней, о нас, о вас, о них


Об этом, об этой, об этих

 

Он думал о сыне.

Она рассказывала об этом фильме.

Они писали о тебе.




2)   Fikr ob’yekti ma’nosidagi otlarning, shahsiy va  korsatkich olmoshlarinig  predlojniy  kelishigi (kim haqida?nima haqida ?) 

Oylash, orzu qilish, gapirish, hikoya qilib birish, yozish, o’qish

 

KIM HAQIDA?  NIMA HAQIDA ? (predlojniy  kelishigi)

 

 Oglihaqida, otasihaqida, hotinihaqidaonasihaqidaqizihaqida, bolalarhaqida

Menhaqimda, senhaqingda,uhaqida, bizhaqimizda, sizhaqingizda, ularhaqida

Bu haqida, bu haqida, bular haqida


U o’gli haqida o’yladi.

U bu film haqida gapirib berardi.

Ular sen haqingda yozishdi.



Задание 2
Выберите правильный ответ:
Я часто думаю о моей _______.
Мы любим смотреть фильмы о _______.
Мои друзья рассказали мне об ______________.
Дети часто рассказывают нам о _______.

3)  Падежная система имён существительных. Обобщение.

1

Именительный падеж

кто?

Это мой друг.

Это моя подруга

что?

У меня есть учебник.

У меня есть книга.

У меня есть письмо.

2

Родительный падеж

у кого? 

У друга есть учебник.

У подруги есть словарь.

нет чего? 

У друганет учебника.

нет кого?


У друга нет брата.

У Анны нет сестры.

сколько?


Я купил два учебника.

Я купил две тетради.

3

Дательный падеж

Кому сколько лет?


Другу 14 лет.

Подруге 30 лет.

к кому?

Я ходил к врачу.

Я поеду к бабушке

кому?

Я пишу отцу.

Я звоню маме.

Мне нужно позвонить.

Вам нравится спорт.

по чему?


Я разговариваю по телефону.

Я смотрю фильм по телевизору.

4

Винительный падеж

кого? 

Я люблю брата.

Я люблю сестру.

что?

я люблю рис и рыбу.

куда?

Я поеду в Москву.

когда?


В понедельник и в субботу.

5

Винительный падеж 

кем?


Я буду врачом, а сестра маляром.

чем?

Я ем ножом и вилкой.

с кем?


Я был в парке с Максимом и Анной.

с чем?

Я люблю рис с мясом.

6

Предложный падеж

о ком?

Я думаю о муже, жене, родителях.

о чём?

Я пишу о доме, о работе.

где? 

Я учусь в школе.

Мы были в парке.

на чём? 

Я еду на автобусе.

Мы едем на машине.


4.  Проверяем себя. Выполняем тест.






      3)Otning kelishik tizimi.Umumlashtirish.


1

 Bosh kelishik

im?

Bu mening dostim

Bu mening dugonam

nima?

Menda darslik bor

Mendakitob bor

Mendamaktubbor

2

 kelishik

kimda ?

Do’stimda darslik bor

Dugonamda lugat bor

nimasi yo’q?

Do’stimda darslik yo’q


kimi yo’q?

Do’stimning akasiyo’q

Annaning opasiyo’q


qancha?

Men ikkita darslik sotib oldim

Men ikkita daftar sotib oldim

3

 kelishik


Kimganechayosh?

Dostim 14 yoshda


Dugonam 30 yoshda 


kimning oldiga?

Men shifokorga bordim

 Men buvimnikiga boraman

kimga?

Men otamga yozayapman

Men onamga qo’ng’iroq qilayapman

Men qo’ng’iroq qilishim kerak

Sizgasport yoqadi


nima orqali?

Men telefonda gaplashayapman

Men kinoni televizor orqali ko’rayapman

4

 kelishik

kimni?

Men akamni yahshi ko’raman

Men singlimni yahshi ko’raman

nimani?

Men guruch va baliqni yahshi ko’raman

qayerga?

Men Moskvaga boraman


qachon ?

Dushanba va shanbada

5

kelishik

kim?


Men shifokorbo’laman, opam esa bo’yoqchi

nima bilan?

Men pichoq va vilka bilan yeyman

kim bilan?


Men parkda Maksim va Anna bilan bo’ldim

nima bilan?

Men guruchli go’stni yahshi ko’raman

6

 kelishik

kim haqida?

Men erim, hotinim, ota-onam haqida

nima haqida?

Men uy va ish haqida yozayapman

qayerda?

Men maktabda o’qiyman

Biz parkda bo’ldik

nimada ?

Men avtobusda ketayapman

Biz mashinada ketayapmiz


4.O’zimizni tekshiramiz. Testni bajaramiz.






Задание 3
Выберите правильный ответ:
Когда ты __________ школу?
Мы каждый день __________ новости по телевизору.
Мне надо __________ русский язык.
Я долго __________ работу в Москве.
Мама часто пишет мне о __________.
Я всегда думаю о __________.
Мы часто говорим о __________.
Мне нравится моя новая __________.
Летом я поеду на __________.
__________ сейчас 10 лет.
У моей жены сейчас нет __________.
Моя мама хорошо готовит __________.